Dažnai girdime, jog vakarų civilizacija pastatyta ant krikščioniškos minties ir kultūros pamato. Tai, kas buvo svarbu krikščionimis, vienokia ar kitokia forma tapo europietiškomis vertybėmis ir yra artimos daugumai, nepaisant to ar jiems priimtimas tikėjimas iš kurio jos originaliai kilo. Religinio turinio simbolių ir ženklų perdavimas osmoso būdu akivaizdžiausiai matosi įvairiose meno formose, pavyzdžiui kine. Ar esate matę Žiedų valdovo trilogijos filmus, Žvaigždžių karus, Nuostabus gyvenimas, Liūtą karalių ar filmą Egzorcistas? Tuomet tikrai esate girdėję himną Rūstybės diena (lot. Dies irae).
Šis senovinis himnas aprašo Paskutiniojo Teismo dieną ir buvo giedamas laidotuvių liturgijoje. Istorikai nesutaria kas buvo šio himno autorius ir galimų variantų randa bent penkis – nuo šv. Grigaliaus Didžiojo (VIIa.) iki Tomo Selaniečio (XIIIa.) Nors himnas Rūstybės diena nebėra plačiai naudojamas šių dienų katalikų Bažnyčioje, tačiau jame esantys įvaizdžiai apie neišvengiamą atpildą už savo gerus bei blogus darbus, triumfuojančią gėrio pergalę prieš blogį bei visas šios žinios emocinis krūvis niekur nedingo. Anaiptol, jis, nors ir šiek tiek kitokia forma, netgi persismelkė į kino filmų garso takelius.
Šiame video įraše pasakojama kokiomis aplinkybėmis ir per kokius kompozitorius šis kriškčioniškas himnas iš laidotuvių liturgijos atkeliavo iki holivudinių kino filmų. O kelionė tikrai buvo įdomi ir kviečia susimąstyti – ar gerai esame susipažinę su savo Bažnyčios lobynu ir ar visada jį atpažįstame net ir ten, kur mažiausiai tikėtina jį rasti?
Apibrėžimas ir istorinė kilmė
„Dies Irae”, lotyniškai reiškianti „Dievo rūstybės diena”, yra gregorianinis choralių himnas, kuris pradėtas naudoti viduramžių mišiose, skirtose mirusiems atminti. Šis himnas dėl savo dramatiškumo ir emocinio krūvio buvo pritaikytas ir klasikinėje muzikoje, o vėliau – ir kino industrijose. Filme šis motyvas dažniausiai naudojamas norint sukurti įtampą, baimę arba numatyti neviltį.
Garsiausi filmai su dies irae motyvais
– Pirmasis garsusis filmas
Vienas pirmųjų ir žymiausių filmų, kuriame buvo panaudotas „Dies Irae” motyvas, yra Stanley Kubricko „Švyturys” (The Shining). Ši muzika filme skamba kaip fonas psichologinės įtampos ir baimės scenose, padedant sukurti klaustrofobišką ir įtemptą atmosferą.
– Naujausi pavyzdžiai
Naujesniuose filmuose, pavyzdžiui, „Juodasis adamas” (Black Swan) arba „Gyvatės lizdas” (Serpent’s Nest), „Dies Irae” motyvas naudojamas ne tik kaip foninė muzika, bet ir kaip pagrindinis naratyvo variklis, pabrėžiantis veikėjų vidinę kovą ir jų palaipsnį psichologinį skilimą.
Muzikos įtaka dies irae motyvams
– Klasikinės muzikos šaknys
„Dies Irae” melodija kilo iš viduramžių Europos, kur ji buvo naudojama bažnyčios liturgijoje. Vėlesni kompozitoriai, tokie kaip Mozartas ir Verdis, įtraukė šias melodijas į savo rekviemus, kurie išreiškė gilų liūdesį ir tragediją.
– Šiuolaikinė interpretacija
Šiuolaikiniai kompozitoriai ir muzikos kūrėjai, tokie kaip Hansas Zimmeris ar Johnas Williamsas, adaptavo šį motyvą, suteikdami jam modernesnį skambesį ir dar didesnį emocinį poveikį. Jų kūryboje „Dies Irae” naudojamas ne tik kaip muzikinis elementas, bet ir kaip būdas pasakoti istoriją per garsą.
Simbolizmas ir psichologinis poveikis
– Simbolinė prasmė kino kūriniuose
Filme „Dies Irae” motyvas dažnai asocijuojamas su neišvengiamu likimu, mirtimi arba katastrofa. Jis gali simbolizuoti tiek fizinius, tiek dvasinius išbandymus, su kuriais susiduria veikėjai, suteikiant filmui gilesnę prasminę dimensiją.
– Psichologinis poveikis žiūrovui
Šis motyvas yra puikus įrankis sukurti psichologinę įtampą ir padidinti žiūrovo emocinį įsitraukimą į filmo veiksmą. Kurdami nepatogią ar net grėsmingą atmosferą, kūrėjai skatina žiūrovus jausti veikėjų patirtį dar autentiškiau.
Techniniai aspektai: kaip dies irae įvedama į filmus
– Scenarijų rašymas
Scenarijaus rašytojai dažnai pasitelkia „Dies Irae” motyvą kaip pagrindinę muzikinę temą, kurios panaudojimas padeda sukurti norimą nuotaiką arba išreikšti pagrindinio konflikto esmę. Šis motyvas gali būti įrašytas tiesiogiai į scenarijų, nurodant, kad tam tikroje scenoje jis turi būti girdimas, arba gali būti naudojamas kaip simbolinė priemonė veikėjų psichologijai ar situacijai perteikti.
– Režisūra ir vaizdo efektai
Režisieriai ir vaizdo efektų kūrėjai taip pat aktyviai naudoja „Dies Irae” motyvą, kad sustiprintų vizualinį naratyvą. Gali būti naudojami įvairūs filmavimo būdai, pavyzdžiui, lėtas judesys arba iškreipti vaizdai, kurie kartu su muzikiniu motyvu sustiprina jausmų poveikį žiūrovui.
Žanrų įvairovė ir dies irae
– Siaubo filmai
Siaubo žanre „Dies Irae” motyvas yra itin populiarus, nes jo dramatiškumas puikiai tinka kuriant įtemptą, nerimą keliančią atmosferą. Šis motyvas dažnai skamba per lemtingas ar šiurpias scenas, padedant sustiprinti žiūrovo baimę ir įsitraukimą.
– Trileriai
Trileriuose „Dies Irae” motyvas naudojamas siekiant pabrėžti veikėjų vidinę įtampą ar konfliktą. Tai gali būti naudojama kaip foninė muzika, kuriant įtampos kupiną ir neapibrėžtą atmosferą, kuri žiūrovą laiko įtemptoje būsenoje.
– Dramos
Dramose šis motyvas dažnai naudojamas norint pabrėžti emocinius konfliktus ar lemtingus veikėjų pasirinkimus. „Dies Irae” gali būti naudojamas scenose, kurios siejasi su personažų tragedija, praradimais ar gyvenimo pokyčiais.
DIES IRAE MOTYVAI KINO FILMUOSE: svarbiausi akcentai
Šiame skyriuje aptarsime, kaip „Dies Irae” motyvas yra pritaikomas kino filmuose ir kokį poveikį jis daro tiek meninei filmo vertei, tiek žiūrovo patirčiai. Nagrinėsime įvairius pavyzdžius, kur „Dies Irae” buvo lemiamas elementas sėkmingai filmo atmosferai sukurti.
Kaip atpažinti dies irae kino filmuose?
Šiame skyriuje paaiškinsime, kaip atpažinti „Dies Irae” motyvus kino filmuose, nurodant konkrečias muzikines charakteristikas ir vaizdinius elementus, kurie dažnai lydi šį muzikinį motyvą. Taip pat pateiksime patarimus, kaip šiuos motyvus atskirti nuo kitų muzikinių temų.